Australiere - et vei og grøftefarende folk

Jeg visste at australiere likte å være på tur i landet deres, ute i bushen og den store outbacken. Jeg følte at vi hadde noe felles, jeg og australierne, siden vi begge likte å være på tur i skog og fjell.

Siden vi skulle komplettere litt utstyr for vår tur, ventet vi følgelig med dette til vi ankom Australia. Turen gikk til Ranger Outdoors, en stor friluftslivkjede her nede. Turutstyr hadde de i mangfold, men alt var i et betraktelig større format enn hjemme. Kokeutstyret var som et middels feltkjøkken fra forsvaret. Teltene hadde riktig nok som regel bare to etasjer, men det var mulighet for å utvide med både bar og biljardrom. Jeg begynte å få en idè om at den jevne australier måtte ha en bærekapasitet som en passe stor kamel. Etter å ha gått til innkjøp av den minste vannrenseren de hadde gikk jeg, full av beundring for det tungtbærende folket her nede, forbi en bladkiosk. Nysgjerrig på hvordan de fikk med seg alt utstyret på tur, begynte jeg å bla i ?The Wanderer? som jeg antok var et blad for turgåere. Bladet gav meg svar på det jeg lurte på, et oppklarende svar var det også siden det viste seg å være landets største blad for bobilkjørere.

imgp1627

Australiere går ikke på tur, de kjører. Det skal nevnes at de kjører på tur steder der den jevne nordmann nok kun hadde regnet med å få selskap av geiter og en og annen likesinnet fjellmann. Veinettet gjenspeiler denne holdningen til friluftsliv; det nasjonale veinettet er asfaltert, de fleste andre veier ville fått norske grøfter til å fortone seg som jevne parkeringsplasser. Bilene er tilpasset dette; de fleste har mer enn ett reservehjul og minst to ekstra jerrykanner med drivstoff. De aller fleste bilene har i tillegg snorkel for å komme seg langs veien i flomtider (jeg mener også jeg har sett biler med styrbord/ babord lanterner, men det er mulig min fascinasjon ble en smule påvirket av fantasi på akkurat dette punktet).

Bakkeklaringen er slik at du nok som regel må bøye knærne litt for å komme deg under bilen... Campingvognene er tilsvarende utstyrt og med tilsvarende bakkeklaring. De kan slås sammen i alle retninger. Jeg ser for meg at den jevne Solifer eller Polaris som man ofte ser på norske veier ville ristet i stykker omtrent i det bil og campingvogn hadde svingt av motorveien. Bobilene er ikke så ulike de man ser i Norge (bortsett fra en langt større andel av Unimog bobiler her nede), men de fleste har en firehjulsdreven terrengbil (på folkemunne kalt en ?fifth wheeler?) på slep om man ønsker å ta av fra den nasjonale motorveien. For å toppe det hele har stort sett de fleste i tillegg med seg småtterier som; motorbåt på taket (eller på egen henger), en eller to terrengmotorsykler eller firhjulinger, surfebrett samt hund og kanarifugl i bur. Jeg lurer ofte på hva de egentlig lot være hjemme...

p1010297

Siden australierne er et slikt reiseglad folk, er jo behovet absolutt tilstede for for et sett med fjellvettregler liknende de vi har i Norge. Siden de jo har en litt annen tilnærming til fjelltur enn det vi nordmenn har, har jeg satt opp følgende forslag som jeg mener vil passe dem bra:

1.      Legg ikke ut på langtur uten full tank.
2.      Meld fra om hvor du kommer til å stoppe for å fylle drivstoff.
3.      Vis respekt for vei- og kjøreforhold.
4.      Vær rustet mot punkteringer og tom tank, selv på korte turer. Ha alltid med tilhenger eller takboks og det utstyret veien krever.
5.      Lytt til erfarne bilførere.
6.      Bruk veiskilt og oppdatert kartbok.
7.      Kjør ikke alene.
8.      Vend i tide. Det er ingen skam å skifte kjørefelt.
9.      Spar på drivstoffet. Fyll på reservekannen i tide. I nødsfall; bli ved bilen.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Lynvingen

Lynvingen

1, Trondheim

LYNVINGEN er Anders og Birgit sitt turkonsept! Birgit (f. 01.11.77) har i en årrekke vært aktiv judoutøver og har meritter som nordisk mester og en rekke norgesmestertitler. Hun har en doktorgrad i materialteknologi fra NTNU og jobber nå som forsker i Umoe Solar AS. Anders (f.16.09.76) har drevet aktivt med langrenn og sykling. Han jobber som sivilingeniør hos Reinertsen Engineering.

Kategorier

Arkiv

hits