Hvem har rett på fjellene?

Jeg hadde tenkt å la være å skrive noe om Australias noe merkelige politikk overfor urbefolkningen og i samme slengen hadde jeg tenkt å la være å nevne den noe merkelige innvandringspolitikken, miljøpolitikken og at de dilter etter engelskmennene hvorenn disse finner på å være i krig. Jeg føler rett og slett ikke at jeg har bakgrunnskunnskap nok, og hadde altså tenkt å la temaene ligge.  Jeg hadde tenkt å konsentrere meg om små, søte lokalnyheter. Men jeg må bare skrive litt om Ulurudebatten som verserer i flere aviser for tiden.

 

Debatten om hvorvidt turister skal få tilgang til å gå opp på Uluru (eller Ayers Rock som noen kaller den) har blusset opp igjen. Et utkast til en 10 års plan for Uluru-Kata Tjuta Nasjonalpark har nylig blitt lagt frem. Parken ble gitt tilbake til sine tradisjonelle eiere i 1985 (Anangustammen), men på tross av at de som eier parken ønsker å stenge stien opp på Uluru for turister, har de tydligvis ikke myndighet til det. Uluru er hellig for Anangustammen og de ønsker at turistene heller skal gå rundt Uluru isteden for opp på den.

 

I tillegg til å venhellige fjellet med å gå opp på det, og å gjøre sitt fornødende på det, som visstnok mange føler behov for, er det også i følge tradisjonell lov (Tjukurpa) de tradisjonelle eierenes ansvar å ta vare på besøkende på deres land. Hver gang en turist skader seg på Uluru (som ikke skjer så reint sjeldent) er det en sorg for hele stammen. Utrolig nok har hele 35 perosner omkommet på Uluru siden 1975 og mange har skadet seg og måttet bli reddet ned fra det 340 meter høye fjellet.

 

Forslaget til ny 10-årsplan tar utgangspunkt i at stien opp til Uluru skal fortsette å være åpen for turister, men at det skal settes ned en komite som skal jobbe for at; På grunn av sikkerhetsmessige, kulturelle og miljømessige hensyn skal stien opp til Uluru stenges, samtidig som turistene skal sikres en unik og givende opplevelse. Dette er sterk kost for enkelte som mener at naturen bør være åpen for alle og at ingen kan stenge et fjell. Statsminister, Kevin Rudd (som i avisene ikke akkurat fremstilles som den smarteste pennen i Guds penal), sier at han aldri har gått opp på Uluru selv, men at han kjenner noen som har gjort det og de sier at det var en fin tur. Han synes derfor det ville være synd å ta denne opplevelsen fra turistene.

 

Oppvokst og oppfostret som jeg er på allemnnsretten, har jeg forståelse for slike argumenter. Hvis noen har lyst til å gå opp på et fjell, så må de jo få lov til det. Argumentet med at Uluru er plassen hvor forfedrene til  Mala?ene (hare-wallaby mennene) kom fra og derfor er en hellig plass, skjønner jeg ikke. Det høres rart og fremmed ut for meg. Men dette er da heller ikke poenget. Da jeg besøkte Uluru for 10 år siden, hadde jeg ingen problemer med å la være å gå opp på fjellet da jeg fikk vite at det virket støtende på dem som bor der. I likhet med 98 % av turistene, i følge en undersøkelse gjort for Parks Australia over en treårsperiode, ville også jeg kommet til Nasjonalparken selvom stien opp på Uluru ble permanent stengt. Personlig synes jeg Anagustammens forslag om at turistene kan følge stien rundt Uluru og samtidig få informasjon om hvorfor Uluru er en hellig plass er en fantastisk idé. Kaskje jeg hadde fått en litt større forståelse for hvorfor de ikke ønsker at vi, turistene, skal trampe opp og ned på deres helligdom. Og det hadde jo dessuten vært langt mer interessant en å beseire en 340 meter høy stein.

 

Når det gjelder min forståelse for argumentene om å holde stien åpen, så forsvinner den som dugg for solen når jeg ser at gruveselskaper og gårdsbruk kan stenge av nesten hele outback'en for turister uten annen grunn enn at de eier plassen. Skilter med: "No camping", "no trespassing", "no standing at all times", "no loitering", "unauthorised persons not allowed", "do not enter" og "intruders will be prosecuted" er satt opp over alt og det er bare hovedveiene som er åpne for "uvedkommende". Hensynet til de besøkende er heller ikke et gyldig argument når det gjelder eiendommen til gruveselskaper eller gårdsbruk. Det argumentet kan tydeligvis bare brukes om eiendommen til Angustammens Uluru. Respekten for enkeltes eiendomsrett er tydeligvis sterkere enn respekten for en 60 000 år gammel kultur.

Debatten om Uluru går hett i diverse aviser og det blir appelert til miljøvernministeren, Peter Garret (kanskje bedre kjent som vokalisten i Midnight Oil som forøvrig også er i vinden etter at han offisielt åpnet en mye omdiskutert urangruve i Western Australia), om å støtte forslaget til 10 års planen. Og for å sitere Amy McQurie, journalist for National Indigenous Times: My bed's burning. How about yours? 

imgp1425

Bilde fra porten som stenger av Mt Meharry som turistbrosjyrene skryter opp i skyene for den pene utsikten...

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Lynvingen

Lynvingen

1, Trondheim

LYNVINGEN er Anders og Birgit sitt turkonsept! Birgit (f. 01.11.77) har i en årrekke vært aktiv judoutøver og har meritter som nordisk mester og en rekke norgesmestertitler. Hun har en doktorgrad i materialteknologi fra NTNU og jobber nå som forsker i Umoe Solar AS. Anders (f.16.09.76) har drevet aktivt med langrenn og sykling. Han jobber som sivilingeniør hos Reinertsen Engineering.

Kategorier

Arkiv

hits