Om fjell og sånt

Vi leide bil i Karratha og kjørte til Karijini National park for å få oss noen fjellturer. Karijini er mest kjent for såkalte fosser og kløfter med vann i. Det skal jo litt til å imponere en nordmann med vann, så vi kikket på en av kløftene og en av "fossene" og da var vi lei av severdighetene i Karijini med sine planerte stier og fare-for-alt-mulig-skilt, pensjonister og skrikende småbarn i bobiler. Vi tok derfor beina fatt, her skulle det samles tusentopper.

Som noen kanskje har fått med seg, så samler vi jo på tusentopper, og i følge kartet vi fikk tak i hjemme, skulle det være noen tusentopper i Karijini - noe det også var. Vi supplerte vårt oversiktskart over Australia med et par kart over området. Fjell er tydeligvis ikke så interessant for det Australske kartvesenet, da fjellene var oppgitt med både forskjellige høyder og beliggenheter på de forskjellige kartene og i turistbrosjyrene. Vi gikk derfor på turistinformasjonen i Tom Price for å skaffe oss opplysninger om fjellene og evt stier. Vi møtte på en dame fra Kazakstan, som simpelthen fortalte oss at: No, this is not a mountain country. We only have mountains upside down (hun refererte til kløftene). De eneste stiene turistinformasjonen hadde informasjon om, var de planerte stiene rundt turistattraksjonene. Da tok vi Google Earth til hjelp og plukket oss ut noen fjelltopper som var over 1000 moh og hvor det kunne se ut som om det førte en sti opp til toppen. I alt identifiserte vi fem topper.

Tre tusentopper

p1000878Første tusentoppen vår i Australia: Punurrunha (1 235 moh), som stort sett blir referet til som Mt Bruce. Det førte en flott sti opp til fjellet, via en ganske smal rygg. Utsikten var flott, men vi måtte småløpe litt, for vi hadde ikke så god til før det ble mørkt. På skiltet i bunnen av stien stod det at men måtte regne 6 timer tur/retur, men det holdt fint med 3 timer.

imgp1394Vårt andre fjell, Jarndurunmuhna som betyr stedet for klippewallabie?ene, var 1 128 moh, og opp dit førte det en grusvei. Fjellet er forøvrig mest kjent som Mt Namless, noe som må være toppen av engelskhet; å ankomme et land hvor det har bodd folk i 60 000 år og så ta det på sine skuldre å navngi alt på nytt, uten engang å høre med dem som bor der fra før om de kanskje allerede hadde rukket å nevngi de mest markante landemerkene. Eller kanskje de rett og slett glemte å spørre dem.

p1000929Mt Robinson, som var vårt tredje og siste fjell i Australia, har vi ikke en gang funnet det originale nevnet til, enda. Opp hit gikk det også en grusvei og vi labbet opp på begge toppene (for det var to topper ved siden av hverandre som begge het Mt Robinson) med sandaler og singlet - kanskje ikke den store bragden, men en fin tur!

De to andre tusentoppene...

De to andre tusentoppene vi hadde identifisert, Mt Turner og Mt Meharry, var rett og slett stengt!! Mt Turner av et gruveselskap og Mt Meharry fordi det var en gård (eller station som de kalles her) som eier et enormt stort område som inkluderer Mt Meharry som forøvrig er Western Australias høyeste fjelltopp. Ja, sånn er det her i landet, ingen allmannsrett og de som har lyst til å gå på tur må pent finne seg i å bli stengt ute fra områder så store som et lite Europeisk land fordi noen eier det...

Bilen

Tilbake i Karratha, byttet vi inn bilen med syklene våre igjen. Vi var blitt glade i bilen "vår" fordi den hadde et lasteplan som vi sov på ute i Outbacken. Men det skal bli godt å sykle litt igjen: Great Sandy Desert here we come!!